Ouders hebben vaak te kampen met kinderen die niet meekomen op school. Deze kinderen zijn meestal intelligent. Toch komen ze niet mee op school. Lezen slecht of rekenen is juist moeilijk. Hoe kan het dan dat juist deze kinderen toch slecht presteren op school?
Veel van deze kinderen zijn beelddenkers en die hebben nu eenmaal een andere manier van informatie opnemen. Dat is erg lastig als je alles aangeboden krijgt op een manier die je niet helemaal begrijpt. Als je nagaat dat 3 op de 10 kinderen beelddenker zijn, betekent dat op 30 kinderen dat je 9 kinderen met problemen kunt hebben in een klas. En dat alleen omdat ze niet helemaal begrepen worden en niet de juiste aanpak krijgen. Als je meer wilt begrijpen over dit probleem moet je je eerst verdiepen in het beelddenken. Daar wil ik het nu niet over hebben. Als je goed zoekt op internet of op onze site bij kindercoaching kijkt, kun je genoeg informatie vinden over dit onderwerp. (zie ook vorige artikelen). Belangrijker is hoe je ermee omgaat. Worden die kinderen wel begrepen? Nee, ik denk van niet. Vaak wordt het probleem ergens anders gelegd. Laatst hoorde ik zelfs van een moeder dat haar kind altijd een leerprobleem zal blijven houden. Hij is nu eenmaal zo en zal niet goed kunnen leren. Wat een onzin, en wat erg. Ik kan daar zo boos over worden. Deze kinderen worden dus zomaar opgegeven en niet op de juiste manier geholpen. En dat terwijl het zo makkelijk is om ze te helpen. Als je de juiste manier maar weet. Ieder kind heeft recht op onderwijs en dan bedoel ik GOED onderwijs, passend onderwijs als je het zo wilt noemen. In plaats van naar problemen te zoeken in zo'n kind, kun je beter eens kijken wat dat kind nodig heeft om goed te kunnen leren. In het huidige onderwijs worden methodes gebruikt om inzicht te verschaffen in wat de kinderen leren. Erg mooi allemaal en zeker goed. Alleen voor die enkele kinderen lukt het met deze methodes niet. Zadel dat kind dan niet met nog een probleem op en ga niet eindeloos onderzoeken uitvoeren. Test of dat kind een beelddenker is. Dat zou de eerste stap moeten zijn. Daarna kun je altijd nog onderzoeken erop zetten als niks meer helpt. De eerste belangrijke stap is dus: testen of het een beelddenker is. Dat kan met een eenvoudige vragenlijst voor ouders of leerkrachten. Het zijn maar 18 vragen. Dat is toch niet te veel gevraagd? Als je daar je antwoord op hebt kun je meteen starten met de aanpak. Biedt dat kind de leerstof anders aan, dan zul je merken dat dat kind zich begrepen voelt en dat het net zo goed kan lezen, rekenen of leren als elk ander kind. Natuurlijk zal het kind altijd wat meer moeite hebben met de leerstof, omdat het nu eenmaal moeilijk is in een wereld die in woorden denkt je staande te houden. Dat kost moeite en je zult moeten oefenen en trainen. Maar aan de andere kant, moet ieder kind dat als je wilt leren lezen of rekenen. Laten we stoppen om overal een leerprobleem van te maken en etiketjes op de kinderen te plakken of ze in hokjes te stoppen! Laten we ze meteen verder helpen in hun ontwikkeling!
1 Reactie
|
AuthorWrite something about yourself. No need to be fancy, just an overview. Archives
Februari 2016
Categories |